Tazkirah

Wednesday, August 19, 2009

Ahlan Ya Ramadhan

Dikesempatan ni saya nak ucapkan Selamat menyambut bulan Ramadhan pada semua sahabat yang saya kasihi sekalian. Bulan yang mulia ini mungkin jatuh pada hari Sabtu ni. Insya`Allah. SahabatMusleem Semoga Ramadhan kali ini, kita rebut peluang yang Allah SWT berikan pada kita semua. Bulan Ramadhan adalah bulan yang paling istimewa buat kita semua. Maka, janganlah kita sia²kan Ramadhan yang bakal kita tempuhi untuk kali ini. Latih diri kita lebih untuk lakukan kebaikan Insya`Allah. Siapa tahu, akan datang kita berkesempatan lagi atau tidak untuk sambut Ramadhan? Allahu`alam.

Dikesempatan ini juga, SahabatMusleem saya nak share sedikit artikel mengenai bulan Ramadhan yang bakal kita tempuhi. Seperti biasalah, artikel diambil dari emel. Mari sama² kita tinjau, semoga bermanfaat. Insya`Allah. SahabatMusleem Marhaban ya Ramadhan!

Ramadhan

"Ya Allah berikan kepada kami barakah pada bulan Rejab, saya'ban dan berikanlah kami kesempatan untuk berjumpa kembali dengan ramadhanMu yang suci...kabulkanlah ya Allah..."

Rasulullah menganjurkan kepada para shahabat untuk memperbanyak ibadah pada bulan Ramadhan, nilai pahalanya akan dilipat gandakan hingga 700 kali lipat atau lebih,
Rasulullah juga menganjurkan memberi makanan berbuka ( iftar ) kepada orang-orang yang berpuasa kerana bagi orang tersebut akan mendapat pahala dari orang yang diberi juadah berbuka puasa tanpa mengurangi pahala orang tersebut.

Para sahabat bertanya : Ya, rasulullah saya tidak mempunyai apa-apa yang berharga untuk diberikan kepada orang yang berpuasa.

Rasulullah menjawab : Sediakanlah apapun yang kau punya walaupun hanya sepotong kurma, seteguk air ataupun segelas susu.

Persiapan Sebelum Ramadhan

i. Berdoa kepada Allah agar kita dapat bertemu Ramadhan, mohon dberikan kekuatan untuk melaksanakan shaum, qiyamullail dan amal sholeh lain.

ii. Membersihkan jiwa dan hati, bertaubat dengan sebenar-benarnya dari dosa dan perbuatan maksiat. Jangan sampai mengotori bulan Ramadhan dan puasa dengan berbagai kemaksiatan dan dosa.

iii. Mempersiapkan diri dengan banyak beramal sholeh pada bulan saya'ban terutama sekali puasa sbg pembukaan dan pengantar sebelum memasuki arena yang lebih besar ( Ramadhan ).
Bulan Ramadhan merupakan bulan dibukanya seluruh kebaikan dan rahmat, hanya mereka yang memiliki kesungguhan, daya tahan dan semangat tinggi yang mampu menuai pahala sebanyak-banyaknya.

iv. Berusaha untuk tafaqquh ( memahami ) hukum-hukum berkaitan dengan shaum, mengetahui petunjuk Nabi Shallallaahu 'alaihi wasallam sebelum memasuki Ramadhan, mempelajari syarat-syarat puasa, syarat sahnya, batalnya. Demikian pula kewajipan-kewajipan , larangan, sunnah-sunnah dan yang dibolehkan dalam puasa.. Juga zakat fitrah dan perilaku Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wasallam berkaitan dengan diri dan keluarganya ketika bulan Ramadhan.

v. Mempersiapkan kegiatan dalam mengisi bulan Ramadhan.
Diantaranya -qira'atul Qur'an, mempelajari dan menghafalnya, qiyamullail, iftar jam'e, umrah Ramadhan, I'tikaf, sedekah, zikir, penyucian jiwa serta amal-amal sholeh yang lain .

Keistimewaan- keistimewaan lain yang dapat kita peroleh pada bulan Ramadhan adalah:

i. permulaannya penuh rahmat, pertengahannya penuh dengan keampunan dan akhirnya penuh dengan kebebasan
dari api neraka.

ii. Allah akan mengampuni dosa-dosa yang terdahulu bagi orang-orang yang melakukan puasa semata-mata kerana keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah.

iii. Terbukanya pintu-pintu syurga dan tertutupnya pintu-pintu neraka.

iv. Ibadah wajib yang dilakukan pada bulan Ramadhan akan dilipatgandakan nilai pahalanya, dan bila melakukan ibadah sunnah pahalanya sama dengan ibadah wajib.

v. Di dalam bulan Ramadhan tersebut ada satu malam yang dinamakan malam lailatul qadar yang barangsiapa beribadah pada malam tersebut nilai pahalanya lebih dari beribadah selama 1000 bulan.

"Ya Allah, turunkanlah berkat dan salamMu atas diri kekasihmu, nabi Muhammad saw, para pengikut Baginda, setara dengan kerisauan baginda terhadap umatnya serta curahkanlah Nur RahmatMu atas Baginda selama2nya"

Ameen ya robbal a`lameen. Selamat menjalani ibadah puasa Sabtu ni pada semua. Salam Ramadhan. SahabatMusleem Sayang sahabat semua!

Wassalam,

No comments:

Post a Comment